Wednesday 26 December 2012

Misi menawan Krabi, Thailand 14-17 Dis.2012 (ep. 2)




Day 2- Perlis~~Krabi

Salam 1 Bikerz...yeezzzz...hari ke-2 dimulakan dengan hari yang ceria dengan perasaan yang berkobar-kobar untuk berlepas ke border!! Distance pada hari ini adalah sebanyak 340 km je..(ayat motivasi diri..hehhe)..kesemua bikerz telah pon bersedia seawal jam 7.30 pagi lagi..setting barang sikit..pastikan rantai telah diminyakkan dan lain-lain keperluan diseliakan dengan baeekk punye..tapi ape aku boleh cakap..NSC Crew memey terbaeekk..kalau tak de diaorang ni..mau lemau gak kami dengan baju dan kelengkapan bagai..pakej air untuk sepanjang perjalanan lagi..hehhe...salute you guys..

Disebabkan kecekapan crew kami ni..kami telah mendapatkan seorang lagi crew yang sedia berkhidmat..Mr Sadeeq!! tahniah buat beliau..hehhehe

haa...sedikit gambiran sebelum tayar golek...

Gaya Mr Labit yang seksi..auww

Posing dulu.....
Aksi Tn. Pengerusi dengan Awui
Tergambar kegirangan Mr Sadeeq yang dinaikkan pangkat sebagai Crew..hehhe

Aksi Vulcan 500 yang pada asalnya diragui keupayaannye..heheh
 Tepat jam 8.20 pagi...tayar golek ke arah Wang Kelian untuk menjemput GPS bergerak kami Mr. Un..on the way pagi tu agak dingin dengan view yang mantap..jalan pon clear tp speed tetap ikut halaju kerajaan Malaysia..hehhehe..

Mr Rozaki dengan Mr Awui

Saujana mata memandang..perghhh

Aku suka betul dengan capture ni..torbaeekk

Z1000 in action!!!

Jalan pendakian ni memey terbaek la..
RV di Caltex Wang Kelian..kasi isi penuh-penuh sampai sendat tangki jentera kami..last stesen pam sebelum border...yela..kat thailand minyak mahal gilee...masa ni juga digunakan untuk kami call sesiape yang patut beri laporan sebelum coverage bertukar di border..(sini line maxis agak hampeh sikit..)

Tue dia...Caltex

Kasi tank sendat dulu....

Tersenyum girang Mr. Os kita..

Niieee Diaaa...Mr Sadeeq@blade menjalankan tugas dengan penuh senyum
Yezzaaaa...it's time for rock & roll!!! lebih kurang jam 9.30 pagi..kami terus bergerak ke immigresen Wang Kelian (Wangprachan) untuk urusan dokumentasi perjalanan..ramai diantara kami yang agak teruja nih..(yolah..1st time masuk border naik bike bang..) ape yang melucukan di sini salah seorang rakan Mr Un --> Mr Duha. yang menguruskan segala pembelian insuran memanggil kami dan kami buat bodo je..hehhe..(mane lah gua tau..igtkan lu mamat siam ejen insuran..malas la nak layan..) Nasib ada Mr Un kat sana..beliau la yang banyak menguruskan dokumen kami..mmg taiko siam si Un ni..hehhe..

Pos Jabatan imigresen wang Kelian

hanya dokumen WMR 760 sahaja yang lepas ke border..hehe

Prepare dokumen dulu...

Yezzz...suda di cop...(kene pow 5 hengget kat sini dengan officer)

Mr Taza & Mr Labit 

Sekitar pasar pagi di border...


Dikala semua tengah bergumbira..sekali dokumen rakan kami Mr. Haled tersangkut pulak..aduhh...owner lama tak declare keluar..tak pasal je dah kene RM 200 untuk clear record balik..senyum tawar jela haled jam ni..sabar bro..tuhan sayang orang yang penyabar ni..hehehh

Sooo...tak guna cerita panjang..officially..kami dah masuk border lebih kurang jam 10.45 pagi...yeahh!! 1st step to Krabi!!! Kami melalui kawasan bukit bukau sebelum jumpa kawasan landai..pergh..tenang dan relek view kat sini..meh belanje gambiran skit..

Wan J yang kelihatan amat bersemangat!!hehehhe

Mr Awui dan Mr Rozaki 

Van MSN dah lepas border..

Garang tak van siam tu??

Straight to Satun
Kemudian kami tiba di RV point-1...Pekan Cina (Chelong menurut GPS bergerak kami) untuk Break fast + lunch disebuah kedai Islam di sini...(perut pon mmg dah lapar da ni..)

Girang ye korang nak makan???

Aktiviti memilih lauk..

Ha pilih-pilih....

Haaaa...masa di restoran ni..adalah terjumpa dengan sorang pokcik yang sudi menjadi penghibur kami..walaupun tak berape paham dengan slang 'kedah-siam' pokcik ni..tapi sempat lah dia berteka-teki dengan kami dengan soalan "Ulu Melaka dok tang mana???"...memang mapuih sorang pon tak dapat jawap..hehehhehe~~

Jadi selepas selesai isi tank perut kami..lebih kurang jam  12 tghari..kami terus ke arah Satun untuk meneruskan perjalanan yang berbaki lebih kurang 315 km..

Dari lensa mata dan pendapat aku..jalan di Thailand ni memey tenang dan menyeronokkan...sumpah beb..dengan view dia..cara kehidupan rakyat tempat memang memberi perspektif yang berbeza dari ape yang biasa kita lihat di Malaya..meh kasi belanje gambiran sikit...


Bikerz on the bike!!

Mr. Rozaki dengan kuda garang nye..

Haaa...ni ler GPS bergerak kami..takde di jual dalam pasaran nih..

Org thailand ni memang suka park kereta ikut kata hati je..

Keadaan trafik yang amat clean & clear..

Agaknye pindah rumah brader siam ni kot..

Antara route dia yang memey best.


RV point-2 (+/- Trang)..kami berhenti sebentar di sini untuk regang-regangkan otot..sambil tu ada gak yang kene refill minyak di sini..tapi harga minyak di sini memang mengila mahalnye..kalau ikut tank moto aku di Malaya RM25 hinggit je..tapi di Thailand akan jadi RM60...perghh..mcm isi minyak kerete lak!!

Sambil-sambil tunggu member isi minyak.kami bergambiran la dulu..hehehhe


Mr labit tengah isi tank dengan bekas ratu kebaya siam..hehhehe

Wajah ceria bile dapat rehat kejap..kuikui

Kemudian kami terus bertayar golek untuk menuju ke Pekan Trang dan seterusnya menuju terus ke Krabi..yeeaahhh...akhirnye dah nampak signage Krabi..punyelah seronok sampai berenti kejap ambik gambiran..

Mr Un dengan gaya regangan yang unik..hehhe

Abang polis Siam

Pengangkutan rakyat tempatan.

Haaa...ni la signage dia~~sonok bukan main lagi jam ni..hehhe

Tn Pengerusi pon tak nak lepaskan peluang..

Haa...lepas je signage Krabi ni..sekali jentera Vulcan 'mata buta' pulak mengalami sedikit masalah teknikal di mana kabel clucth sedikit longgar..punyela kami cuak masa tu takut vulcan tak boleh meneruskan perjalanan (Gilo wo nak mengangkat Vulcan naik van..berat sekor seladang tuh..).Tetapi sedikit sentuhan dari Mr Labit..vrroommm.. Vulcan back to action babe!!! Syukur Alhamadullilah..(kalau tak ada yang patah pinggang hari ni beb..hahhaha)

So baki perjalanan ada lagi 149 km..separuh perjalan lagi..tapi semangat makin membara..hehehhhe

Then kami bergerak terus menuju ke arah Krabi..lebih kurang 100 km nak tiba..kami berehat sebentar dengan Shark di tangan (sini macam red bull la..)..ada yang refill minyak balik jam ni..ada yang settlekan hajat yang lama terpendam..hahhahah..

Mr Ozzy refill balik ke???

Mr Rozaki yang kerengangan otot??

Rehat dulu bohhh~


Lebih kurang jam 1.40pm.. kami teruskan perjalanan ke RVpoint 3- Krabi (yeahhh!!!!) masing-masing dah tak sabar nak menghirup udara Krabi..hehhe..

Lebih kurang 2.40 pm...kami SELAMAT TIBA DI KRABI!!!yeezzzz....masa ni Mr Ozzy dah punye merempit tak hengat dunia..mmg bergegar bandar Krabi ni dengan ekjoz perangnye..hehheeh..sebelum mengisi tank perut kami yang sememangnye dah E..kami sempat ambil gambiran kenangan di sebuah stesyen pam di situ..ha..belanje sikit gambiran~~

Mr Rozaki isi tank dulu..

Mr Taza dengan bike idaman beliau..

'KAMI' di KRABI


Selepas ready..kami nak isi perut pulak (asyik moto je yang minum..)..time ni awan nano sekali lagi menunjukan tanda-tanda nak hujan..aisehh..ada can nak lencun lagi ni... so cepat-cepat kami beredar mencari restoran yang dituju..

Nak dijadikan cerita..ketika di Pekan Krabi hujan lebat mula turun, kami terpecah 2 group..(ni semua salah U-turn kat trafik light..) so tunggulah kami di restoran Aonang Saefood (memang spelling dia gitu..)..nak call semua tak roaming..so dah dekat 30 min. tunggu..kami dah tak boleh tahan da..atas arahan penyimpan mohor-mohor besar (Mr. Bos)..kami bukak silat makan lah..hehhe..(sini makanan boleh tahan gak..most rekomen nescafe tarik 'piaww' )

Meh jemput makan meh...



kelaporan tahap pendekar laut dah nih..

Bumble bee aku yang sexy dimandikan hujan..hahhah

Lepas makan..lebih kurang jam 4.00 petang..kami decide nak gerak ke Aonang beach dengan harapan akan berjumpa dengan group yang terpisah.. jadi masa tu mmg hujan masih ligat lagi..so kami melalui jalan kampung yang di 'GPS' kan oleh seorang pokcik islam yang naik kapcai je (memang peramah+baek org kt sini)...

Dalam perjalanan kami melalui bukit batu kapur yang sememangnye view dia amat cantik!!! tapi sayang hujan tak boleh nak snap gambar..

Jadi lebih kurang jam 4.45 petang, kami tiba di Aonang beach..penuh kelibat mat salleh kat sini..ada yang bercouple..ada yang solo..pendek kate memang macam di California dah kami ni..hehhe.. Nak dijadikan cerita..Mr Labit call aku (kebetulan prepaid ni auto-roaming) jadi kami re-group balik lebih kurang jam 5.20 petang.. so lepas tu Mr. Rozaki dan Mr. Labit pergi menempah bilik penginapan untuk kami.. kami buat ape?? kami snap gambar lah..hahhahahha


Mr Labit tengah hafal peta katanye..

Wajah girang Mr Sadeeq yang langsung tak basah.

Sampai gak 'hajar aswad' ni kan?? memey lejenn boh..

Yezzz.. bilik sudah dapat...tak jauh dari Aonang beach ni...sambil tu tempahan starter pack suda berada di tangan..(best wo line 'happy tourist' ni..beli RM5..internet boleh pakai unlimited 2 hari..) boleh la untuk upload gambiran dengan whatapp..hehehe



So kami tiba ke hotel PS Place Krabi pukul 6.00 petang..nak mandi + solat ape yang patut dulu..dalam pukul 7.30 malam. Badan ada wangi..muke ada senyum..baju ada cantekk..kami pon turun dari hotel untuk aktiviti bebas dengan makan malam..

Di hotel berhampiran kami terdapat banyak restoran halal, cafe, dan yang paling penting 7 eleven (senang nak beli barang)..hehhehe.. tapi ape yang kamu tunggu adalah pasar dia..memang sempoi dan macam-macam lah boleh beli..harga kat sini lebih kurang sama je mcm di Malaya..(RM 1 = Bhat 10)

Ape yang menarik di sini adalah warga tempatan yang begitu peramah dan mesra pelanggan walaupun mereka tak lah fasih sgt bahasa inggeris..tapi boleh la setakat nak ajak borak..

So aku nak conclude ride hari ni dengan gambiran..please enjoice...tooorbaeekkk!!!

View dari pintu depan hotel..

Antara lukisan yang mencuri perhatian aku..tapi mahal~~

Aku mmg stim betul tgk ikan bakar ni..tapi perut dah kenyang tengok jela..heheh

Krabi Resort

Thailand Pancake@Roti Pisang in the making

Nampak mcm tak best..tapi bile dah masuk mulut mmg toorbaeeek menantang ni..

Rakan-rakan bikerz yang begitu happy..

Meriah tempat ni dengan Mat Saleh

Antara show jalanan yang ada..pendekar tali berapi

4 comments:

  1. Perghhhh...best la perjalanan cerita ni..tak sabar tunggu hingga ke episod akhir...tahniah s/u yg begitu kreatif

    ReplyDelete
  2. Thank you tuan pengerusi..insyaallah sy akan beri 'servis' yg terbaeekk..

    ReplyDelete
  3. Syukur alhamdulillah...impian menjadi kenyataan...

    ReplyDelete
  4. next trip kalau p siam lagi nak ikutlah, jadi crew pun jadilah

    ReplyDelete